Samen bereiken we meer dan alleen en de beschreven gezamenlijke aanpak op de drie thema’s wordt door de vijf gemeenten, politie en OM samen afgestemd en vormgegeven. Dat neemt niet weg dat de gemeente Utrechtse Heuvelrug te maken heeft met eigen wensen, behoeften en vraagstukken.
Naast de inzet op de drie gezamenlijke prioriteiten heeft de gemeente Utrechtse Heuvelrug vanzelfsprekend de ruimte om de eigen capaciteit en middelen in te zetten voor lokale doelstellingen. In dit hoofdstuk wordt het lokaal maatwerk, zoals vastgelegd als lokale doelstelling in het IVP, uitgewerkt in concrete doelstellingen.
Ondermijning
Ondermijning is een onzichtbare vijand van ons allen. Het voorkomen en bestrijden van ondermijning is niet langer een trend, maar een vast onderdeel geworden van onze dagdagelijkse focus en werkzaamheden. Het tegengaan van een verwevenheid tussen de boven- en onderwereld is complex en uitdagend, maar geenszins onmogelijk. Wij staan voor een kordate gezamenlijke aanpak tegen ondermijning. Daarnaast zet de gemeente Utrechtse Heuvelrug, ter aanvulling op het gezamenlijk deel, zelfstandig in op het realiseren van onderstaande lokale maatregelen. Dit betreft ons maatwerk.
Doelstelling
Het versterken van de gezamenlijke informatiepositie, zodat we het zichtbaar moeilijker maken om criminele activiteiten te ontplooien.
Dit gaan we doen:
- Wij stellen inwoners en ondernemers laagdrempelig in staat signalen van ondermijning anoniem te delen door een koppeling te realiseren tussen de gemeentelijke website en Meld Misdaad Anoniem.
- Wij werken integraal, gestructureerd en conform privacywetgeving samen met onze partners aan ondermijningscasuïstiek door een gemeenschappelijk zaaksysteem te implementeren.
- Wij versterken onze informatiepositie door het gebruik van gemeentelijke luchtfoto’s voor het plannen van integrale controles te optimaliseren.
Doelstelling
Het in beeld brengen van risicovolle plekken en branches binnen ons basisteam, zodat wij de beschikbare capaciteit op basis van een sterke informatiepositie probleemgericht kunnen inzetten.
Dit gaan we doen:
- Wij organiseren in samenwerking met onze partners drie integrale controles per jaar.
- Wij maken weloverwogen keuzes in het lokaal ondermijningsoverleg over de inzet van capaciteit door een werkproces en indicatoren te formuleren voor het onderzoeken van signalen van ondermijning.
- Wij voorkomen heling en strafbare feiten door het implementeren van het ‘Digitaal Opkopersregister’ en het ‘Digitaal Opkopersloket’.
- Wij brengen potentieel kwetsbare gebieden in beeld door in samenwerking met het RIEC Midden-Nederland de gelegenheidskaart te actualiseren.
- Het versterken van de bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid tegen ondermijning.
Doelstelling
Wij organiseren eens per jaar een bewustwordingsbijeenkomst voor de interne organisatie, het bestuur en/of de gemeenteraad.
Dit gaan we doen:
- Wij actualiseren het gemeentelijk BIBOB-beleid, waarbij wij onderzoeken of een uitbreiding van BIBOB-toetsing tot de mogelijkheden behoort.
- Wij vergroten onze bestuurlijke weerbaarheid door het opstellen en actueel houden van een gemeentelijke database met formats van alle relevante bestuurlijke handhavingsbevoegdheden.
- Wij vergroten onze organisatorische weerbaarheid door te onderzoeken of het met regelmaat opvragen van een VOG-P toegepast kan worden op personeelsleden in kritische functies.
- Wij vergroten onze organisatorische weerbaarheid door het formuleren van een ‘Protocol veilig werken & agressie’.
- Wij vergroten de weerbaarheid bij ondernemers door in gezamenlijkheid te werken aan het implementeren van het Keurmerk Veilig Ondernemen.
Digitale veiligheid
De digitalisering van onze samenleving heeft ons veel goeds gebracht, maar gaat ook gepaard meteen keerzijde. Digitale vormen van criminaliteit doen zich steeds vaker voor, ontwikkelen zich razendsnel en vormen een permanente dreiging. Het is steeds duidelijker dat digitale vormen van criminaliteit veel persoonlijk leed en in sommige gevallen zelfs maatschappij-ontwrichtende schade teweegbrengen. Alwaar het digitale domein zich constant opnieuw uitvindt en er nieuwe vormen van digitale criminaliteit voorkomen, geldt dit niet altijd voor de mate van bewustwording, weerbaarheid en beveiliging tegen deze relatief nieuwe vormen van onveiligheid. De gemeente Utrechtse Heuvelrug zet, ter aanvulling op het gezamenlijk deel, zelfstandig in op het realiseren van onderstaande lokale maatregelen. Dit betreft ons maatwerk.
Doelstelling
Wij hanteren een brede benadering waarin de doelgroepen (1) jongeren, (2) senioren en (3) ondernemers evenredig en passende voorlichting krijgen.
Dit gaan we doen:
Wij werken in het organiseren van onze activiteiten waar mogelijk nauw samen met de (lokale) seniorenraden om behoeften te inventariseren.
Doelstelling
Wij vergroten de bewustwording van jongeren over digitale veiligheid en omgangsvormen door jaarlijks alle onderwijslocaties keuze te bieden uit diverse voorlichtingsactiviteiten van Stichting HALT en/of de politie.
Dit gaan we doen:
- Wij vergroten de bewustwording en weerbaarheid van inwoners en ondernemers door op laagdrempelige wijze informatie beschikbaar te stellen, of kennis en vaardigheden aan te bieden die de kans op slachtofferschap verlagen.
- Wij vergroten de weerbaarheid van onze inwoners door te onderzoeken of een inloopspreekuur ‘digitale veiligheid’ in de lokale bibliotheken georganiseerd kan worden.
Doelstelling
Wij werken aan het borgen van de organisatorische kennis en kunde ten aanzien van nieuwe digitale ontwikkelingen en bestuurlijke bevoegdheden.
Dit gaan we doen:
Wij vergroten de organisatorische bewustwording door het integraal formuleren van een ‘Programma Digitale Weerbaarheid’.
Zorg en Veiligheid
Veel veiligheidsproblemen spelen zich af op het snijvlak van zorg en veiligheid. Het gaat veelal om personen bij wie sprake is van een opeenstapeling van sociale problemen én die daardoor kwetsbaar zijn om slachtoffer en/of verdachte te worden van criminaliteit en geweld. Dit tot gevolg heeft dat de deze personen vormen van ernstige overlast of onveiligheid voor zichzelf of hun omgeving veroorzaken. Voor personen met complexe sociale problemen, een verstandelijke beperking of psychische kwetsbaarheid en die tevens een veiligheidsrisico vormen
is, naast de inzet van veiligheidspartners, altijd zorg of begeleiding nodig om het gedrag duurzaam te veranderen en de positie van de betrokkene te verbeteren. Een integrale aanpak door straf te combineren met zorg- en hulpverleningspartner is en blijft de aangewezen weg om deze problematiek aan te pakken.
De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het mogelijk maken van een op maat gemaakte sluitende aanpak voor individuen. Deze basis gaat in de komende twee jaar verder uitgebouwd worden.
Doelstelling
Het optimaliseren van het lokale interventieteam.
Dit gaan we doen:
Wij werken integraal, gestructureerd en conform privacywetgeving samen met onze partners aan zorg- en veiligheidscasuïstiek door een gemeenschappelijk zaaksysteem te implementeren.
Doelstelling
Het adequaat oppakken van signalen van woonoverlast.
Dit gaan we doen:
- Wij evalueren de inzet van buurtbemiddeling door Stichting Welzin.
- Wij implementeren buurtbemiddeling voor een periode van vijf jaar via een aanbestedingsprocedure.
- Wij voeren, samen met de politie, structureel overleg met het Asielzoekerscentrum in Leersum over de leefbaarheid en veiligheid van bewoners en de omgeving.
Doelstelling
Het optimaliseren van de aanpak van personen met verward gedrag.
Dit gaan we doen:
- Wij creëren een lokaal meldpunt voor zorgmeldingen op de gemeentelijke website.
- Wij evalueren en actualiseren het werkproces voor de toepassing van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.
- Wij dragen bij aan de ontwikkeling en uitvoering van de stressorenaanpak voor personen met verward gedrag.
Doelstelling
Het creëren van een nieuwe uitvoeringspraktijk binnen het zorg- en veiligheidsdomein. Wij actualiseren het sociaal calamiteitenprotocol voor impactvolle (maatschappelijke) incidenten.
Dit gaan we doen:
- Wij dragen bij aan de maatschappelijke acceptatie van minderheidsgroepen en acteren kordaat op signalen van discriminatie.
- Wij ontwikkelen in samenwerking met het sociaal domein een eenduidig werkprotocol voor de rolverdeling en verantwoordelijkheden in, alsmede indicatoren voor het op- en afschalen van zorg- en veiligheidscasuïstiek.
- Wij dragen bij aan het ontwikkelen van het toekomstscenario jeugdbescherming.
- Wij dragen bij aan het ontwikkelen en uitvoeren van beleidsvorming omtrent beschermd wonen.
Jeugd en Veiligheid
Inwoners zien zich meer dan eens geconfronteerd met overlast door jeugd in buurten en wijken, waardoor de openbare orde en veiligheid in het geding kan komen en het woon- en leefklimaat wordt aangetast. Overlast in de openbare buitenruimte kan een grote invloed hebben op de veiligheidsbeleving van de inwoners. Jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit zijn maatschappelijke veiligheidsproblemen die met elkaar verbonden zijn en vooral de combinatie tussen overlast en criminaliteit heeft een negatief effect op de leefbaarheid.
De gemeente Utrechtse Heuvelrug gaat de komende twee jaar veel investeren in het thema jeugd & veiligheid, zowel preventief als repressief.
Doelstelling
Het voorkomen van dader- en slachtofferschap onder jongeren.
Dit gaan we doen:
- Wij verkennen in samenwerking met Stichting HALT aanvullende preventieve inzet om jeugdcriminaliteit en recidive te voorkomen.
- Wij verkennen in samenspraak met politie en schoolbesturen de mogelijkheden te komen tot een hernieuwde samenwerking en ‘Convenant Veilige Scholen’.
- Wij voeren, samen met de politie, structureel overleg met Pluryn in Maarsbergen over de leefbaarheid en veiligheid van bewoners rondom Valkenheide.
Doelstelling
Het verder terugdringen van jeugdoverlast en –criminaliteit.
Dit gaan we doen:
- Wij inventariseren in samenwerking met het Sociaal Dorpsteam de behoefte aan (additionele) jongerenontmoetingsplaatsen bij de jongeren in de diverse woonplaatsen.
- Wij participeren in het realiseren van een brede integrale preventieve aanpak van jeugdoverlast.
- Wij zetten ten opzichte van structureel en ernstig jeugdoverlast in Driebergen waar mogelijk bestuurlijke handhavingsmiddelen in, waarbij wij de mogelijkheden onderzoeken tot tijdelijk cameratoezicht.